26-04-2006

EXPERIENCE RONDOM NIEUWE FILM VERHOEVEN

DEN HAAG – Thom Hoffman organiseert een unieke tentoonstelling naar aanleiding van Zwartboek, de nieuwe film van Paul Verhoeven. De tentoonstelling, Zwartboek Experience genaamd, biedt een spectaculaire Tweede Wereldoorlog beleving aan de hand van een grote hoeveelheid decorstukken en rekwisieten uit de film. Medio september zullen de Haagse KPN-hallen hun deuren openen om bezoekers de gelegenheid te geven een kijkje te nemen achter de schermen van de grootste Nederlandse filmproductie ooit.

Indringende Beleving van dilemma’s
Dolend door de filmdecors van Zwartboek beleeft de bezoeker op een persoonlijke en indringende manier de dilemma’s waar mensen tijdens de Tweede Wereldoorlog mee geconfronteerd werden: vluchten of blijven, meedoen of verzetten, vechten of onderduiken. Filmfragmenten, fotomateriaal, set-reportages en authentieke bronnen als dagboeken en polygoonjournaals brengen de oorlog vanuit verschillende invalshoeken en personages tot leven.

Paul Verhoeven
Zwartboek vertelt het verhaal van een jonge joodse vrouw die zich aansluit bij het Haagse verzet en zo verwikkelt raakt in een web van dubbelspel en verraad. Na hitfilms als Turks Fruit, Soldaat van Oranje en De Vierde Man en zijn Amerikaanse successen Basic Instinct, RoboCop en Total Recall, betekent Zwartboek voor Verhoeven zijn terugkeer naar Europa en Den Haag, de stad van zijn jeugd waar hij de oorlogsjaren heeft meegemaakt. De Experience laat niet alleen zien we hoe de Tweede Wereldoorlog direct en indirect invloed heeft gehad op het Nederlandse volk, maar ook op de vorming Verhoevens wereldbeeld.

Groot publiek
Het idee achter de Experience ontstond op de set van Zwartboek. Daar raakte Thom Hoffman, één van de hoofdrolspelers, onder de indruk van de on-Hollandse grootschaligheid en de professionaliteit van de productie. De Experience biedt naast een hommage aan Verhoeven bovendien een uitgelezen kans om een zo belangrijk stuk Nederlandse geschiedenis op een bijzondere manier onder de aandacht te brengen van een breed publiek. De Experience zal gedurende drie maanden te zien zijn in Den Haag en daarna in kleinere delen door het land reizen. De Experience wordt in samenwerking met Anno, de organisatie die geschiedenis toegankelijk maakt voor een groot publiek, tentoonstellingsmakers Herman de Boer en Herman Kossmann, Art Department en Tinker Imagineers ontwikkeld. Producent Fu Works stelt honderden decors en rekwisieten ter beschikking. De financiering van de tentoonstelling is bijna rond. Momenteel is Thom Hoffman hierover in gesprek met de laatste partijen.