16-11-2012

120 STERKE VROUWEN OP HET KENAU VROUWENDINER

Dinsdag 13 november verzamelden zich 120 sterke, succesvolle en strijdlustige vrouwen in de Jopenkerk te Haarlem voor het Kenau Vrouwendiner, ter gelegenheid van het crossmediale project KENAU. De directrice van City Marketing Haarlem Esther Brasser - die samen met Jopenbier de avond mogelijk maakten, gaf de aftrap voor bijzondere avond waarin alle aspecten rond ons project de revue passeerden.

De avond werd gepresenteerd door Femke Halsema en naast presentaties zorgden Esther Apituley, Vera Beths en Leona Philippo voor muzikale bijdragen. Producenten San Fu Maltha en Els Rientjes en scenarioschrijfsters Karen van Holst Pellekaan en Marnie Blok gaven het publiek de nodige informatie over het verhaal en de totstandkoming van KENAU. Maarten Treurniet gaf enkele geheimen prijs over het gebruik van special effects en aan de hand van een 'moodfilm' toonde hij hoe de wereld van KENAU eruit zal komen te zien. Hij eindigde met het aankondigen van onze hoofdrolspeelster Monic Hendrickx, waarna zij als Kenau Simonsdochter Hasselaer ten tonele kwam om de vrouwen van Haarlem toe te spreken. Femke Halsema interviewde Tessa de Loo en Lydia Rood, de schrijfsters die respectievelijk een historische roman en een jeugdboek schrijven op basis van het scenario. Ten slotte sprak zij met documentairemaakster Nathalie Toisuta over de bijzondere documentaire die zij voor ogen heeft getiteld KENAU'S VAN NU, over vrouwen anno nu die net als Kenau hebben gestreden of nog steeds strijden voor verandering van de gevestigde orde, het politieke systeem en vrouwenrechten.

'De genodigde dames' onder wie Angela Groothuizen, Hedy d'Ancona, Willeke van Ammelrooy, Marga Miltenburg, dames van vrouwenmerken en ondernemersverenigingen voor vrouwen voeren zeer diverse functies uit binnen de media, wetenschap, politiek en het bedrijfsleven, maar hebben allen één ding gemeen: ze zijn sterk, stoer, succesvol en zetten zich graag in voor verbetering van de positie van de vrouw, waar ook ter wereld.

Wij vonden het een inspirerende en succesvolle avond en willen iedereen bedanken voor haar komst en enthousiasme!

Ten slotte willen wij nogmaals van de gelegenheid gebruikmaken om City Marketing Haarlem, Jopenbier, Dutch-Decorations, Photoline en React te bedanken voor hun fantastische bijdragen aan de avond, en Esther Apituley, Vera Beths en Leona Philippo voor hun prachtige muzikale inbreng.