04-04-2012

Iron Sky brengt filmmarketing een stap verder

Het is een bijzondere dag voor Timo Vuorensola en zijn vrienden (en dat zijn er nogal wat). Vandaag gaat in Finland de sciencefiction-actiefilm Iron Sky in première. Hoewel de film zijn wereldpremière al tijdens het afgelopen filmfestival van Berlijn beleefde, moet het een geweldig gevoel zijn voor regisseur Vuorensola om de film in zijn geboorteland in première te zien gaan.

Wat Iron Sky bijzonder maakt - en daar is al het nodige over geschreven - is de wijze waarop de film tot stand is gekomen. In 2006 - toen de wereld nog nauwelijks gehoord had van zoiets als crowdfunding - werden door producent Tero Kaukomaa en zijn vrienden al de eerste stappen gezet om de film mede op basis van financiering door fans van de grond te krijgen. Van het productiebudget van zeven en half miljoen euro is uiteindelijk een miljoen bijeengebracht door fans die geloofden in het idee. Diezelfde fans droegen ook bij aan de totstandkoming door zich op uiteenlopende manieren in te zetten voor de productie. Dat varieerde van het bedenken van namen voor de karakters tot en met het maken van een 3D-model van een ruimteschip.

Maar wat ook heel interessant is aan Iron Sky is de voorbeeldfunctie die de film vertolkt als het gaat om marketing. Niks geen dure mediacampagne, maar een door fans gedragen campagne die ervoor zorgt dat er van meet af aan in allerlei kanalen - YouTube, Facebook, Twitter - informatie over de film te vinden was en deelbaar was. Een element dat mij met name fascineert is het onderdeel 'demand to see Iron Sky'.

Dat onderdeel biedt niet alleen fans, maar iedereen die inmiddels nieuwsgierig is geworden naar dat bizarre verhaal over nazi's die op het punt staan de aarde te veroveren vanuit de ruimte, de kans om te laten horen dat ze de film graag willen zien. Op de site van Iron Sky staat een kaartje waarop je precies kunt zien hoeveel mensen aangeven de film te willen zien. En dat betekent in het geval van Iron Sky - op moment van schrijven - onder meer 62 verzoeken uit Hilversum, 133 verzoeken uit Hoofddorp en 193 verzoeken uit Den Haag. Beter kun je het als filmdistributeur en programmeur van bioscopen niet krijgen. Toch?

Wat Iron Sky bijzonder maakt - en daar is al het nodige over geschreven - is de wijze waarop de film tot stand is gekomen. In 2006 - toen de wereld nog nauwelijks gehoord had van zoiets als crowdfunding - werden door producent Tero Kaukomaa en zijn vrienden al de eerste stappen gezet om de film mede op basis van financiering door fans van de grond te krijgen. Van het productiebudget van zeven en half miljoen euro is uiteindelijk een miljoen bijeengebracht door fans die geloofden in het idee. Diezelfde fans droegen ook bij aan de totstandkoming door zich op uiteenlopende manieren in te zetten voor de productie. Dat varieerde van het bedenken van namen voor de karakters tot en met het maken van een 3D-model van een ruimteschip.

Maar wat ook heel interessant is aan Iron Sky is de voorbeeldfunctie die de film vertolkt als het gaat om marketing. Niks geen dure mediacampagne, maar een door fans gedragen campagne die ervoor zorgt dat er van meet af aan in allerlei kanalen - YouTube, Facebook, Twitter - informatie over de film te vinden was en deelbaar was. Een element dat mij met name fascineert is het onderdeel 'demand to see Iron Sky'.

Dat onderdeel biedt niet alleen fans, maar iedereen die inmiddels nieuwsgierig is geworden naar dat bizarre verhaal over nazi's die op het punt staan de aarde te veroveren vanuit de ruimte, de kans om te laten horen dat ze de film graag willen zien. Op de site van Iron Sky staat een kaartje waarop je precies kunt zien hoeveel mensen aangeven de film te willen zien. En dat betekent in het geval van Iron Sky - op moment van schrijven - onder meer 62 verzoeken uit Hilversum, 133 verzoeken uit Hoofddorp en 193 verzoeken uit Den Haag. Beter kun je het als filmdistributeur en programmeur van bioscopen niet krijgen. Toch?


En daarmee is volgens mij echt een volgende stap gezet in de marketing voor bioscopen. Wie staat er op en ontwikkelt een app waarmee fans van films in het algemeen kunnen aangeven in welke stad zij zijn en welke films zij dolgraag (geprogrammeerd) willen zien?

Er is momenteel nog niks bekend over een bioscooprelease van Iron Sky in Nederland.