29-07-2010

Pim de la Parra’s Wan Pipel gerestaureerd

Première (digitale screening) in Paramaribo in aanwezigheid van hoofdrolspelers Willeke van Ammelrooy en Borger Breeveld

Op woensdag 4 augustus as. vindt in TBL Cinemas in Paramaribo de première plaats van de geheel gerestaureerde versie van Wan Pipel (1976). Pim de la Parra’s vertelling over de in Nederland studerende Surinamer Roy Ferrol die terugkeert naar de net opgerichte Republiek Suriname, geldt als ‘de eerste Surinaamse speelfilm’. Wan Pipel is tevens de eerste restauratie die door EYE digitaal (hoge resolutie) wordt uitgebracht. Volgens EYE-conservator Emjay Rechsteiner, supervisor van de restauratie, ‘spatten de kleuren van Suriname weer net zo van het doek als bij de première in 1976’.

Wan Pipel, première 4 augustus, 20.00, TBL Cinemas, Paramaribo. Kaarten voor de première zijn vanaf dinsdag 3 augustus verkrijgbaar bij de kassa van TBL Cinemas, Hermitage Mall, Paramaribo.

Vertoning tijdens het Nederlands Film Festival (22 september t/m 2 oktober) en in EYE Film Instituut Nederland (30 september t/m 13 oktober).

De restauratie van Wan Pipel maakt deel uit van het project Beelden voor de Toekomst dat het audiovisueel erfgoed van Nederland conserveert, digitaliseert en voor breed publiek beschikbaar stelt. Wan Pipel is de eerste onder verantwoording van Beelden voor de Toekomst en EYE gerestaureerde film die volgens universele digitale norm in de bioscoop wordt uitgebracht. In samenspraak met De la Parra en TBL Cinemas heeft EYE ervoor gekozen de première te laten plaatsvinden in Paramaribo, de plek waarnaar het hoofdpersonage van Wan Pipel, de Surinaamse economiestudent Roy Ferrol, terugkeert wanneer zijn moeder op sterven ligt. Rechsteiner: ‘Het leek ons passend, als eerbetoon aan alle makers en betrokkenen, om de voltooiing van de restauratie in Paramaribo te vieren in een theater dat beschikt over de modernste apparatuur voor digitale projectie.’

Beladen thema
Met Wan Pipel, die zijn wereldpremière beleefde op het Cannes-filmfestival van 1976, sneed regisseur De la Parra beladen thema’s aan: de relatie tussen voormalig moederland Nederland en de pas uitgeroepen Republiek Suriname en de verhouding tussen de verschillende bevolkingsgroepen van Suriname. Kiest de creool Roy (Borger Breeveld) voor zijn blanke Nederlandse vriendin Karina (Van Ammelrooy) en een carrière in het welvarende Nederland of volgt hij zijn hart en trouwt hij met de Hindoestaanse Rubia, zijn grote liefde, en helpt hij het net zelfstandig geworden Suriname opbouwen?

Documentaire over Pim de la Parra
Voor Willeke van Ammelrooy, die speciaal voor de première naar Paramaribo komt, betekent de avond in TBL Cinemas na 35 jaar een weerzien met medehoofdrolspeler Borger Breeveld, Emanuel van Gonter (Ferrols vader), regisseur Pim de la Parra en anderen die deze voor Suriname zo belangrijke film mogelijk maakten. Tevens maakt een filmploeg uit Nederland zijn opwachting voor de opnamen van Parradox, een documentaire over leven en werk van de in 1940 in Paramaribo geboren Pim de la Parra. Regisseur In-soo Radstake filmde eerder de documentaires Het is zo fijn Surinamer te zijn (2008) en Made in Korea: A One-Way Ticket Seoul-Amsterdam? (2006). Parradox wordt geproduceerd door In-soo Radstake, Fu Works (van San Fu Maltha) en Submarine en beleeft tijdens het komende Nederlands Film Festival zijn première. De Joodse Omroep zal Parradox op tv uitzenden, uitbreng in de bioscoop volgt.
San Fu Maltha en In-soo Radstake zullen woensdagavond 4 augustus bezoekers en gasten van de première van Wan Pipel in Paramaribo verwelkomen. EYE-conservator Emjay Rechsteiner (Hedendaagse Nederlandse Film) zal de premièrevoorstelling inleiden met een toelichting op de restauratie. Na de première in Paramaribo is Wan Pipel, met twee andere De la Parra-titels, te zien in EYE en op het Nederlands Film Festival in Utrecht. EYE is voornemens het volledige oeuvre (42 films) van Pim de la Parra te restaureren en veilig te stellen voor de toekomst. Een uitgebreid retrospectief van het werk van De la Parra volgt.

Samenwerking
Om de Surinaamse audiovisuele geschiedenis voor het nageslacht te bewaren, gaat het Nationaal Archief Suriname een samenwerkingsverband aan met collega-instellingen in Nederland zoals het Instituut voor Beeld en Geluid en EYE Film Instituut Nederland. Het Nationaal Archief treft thans voorbereidingen voor de opzet van een eigen audiovisuele unit om de conservering, digitalisering en beschikbaarstelling van beeld- en geluidmateriaal aan het Surinaams publiek mogelijk te maken.